Ahad, 1 November 2015

ENGLAND
PERANG BUNGA MAWAR or THE WARS OF ROSES


Perang Bunga Ros atau The Wars of Roses merupakan siri-siri perang saudara di antara penyokong kerabat dirajaLancaster dan York, untuk menduduki takhta England. Secara amnya, mereka telah berperang beberapa kali antara tahun 1455 sehingga 1485 (meskipun terdapat pertempuran yang berkaitan sebelum dan selepas tempoh ini). Perang ini tamat dengan kemenangan bagi Earl RichmondHenry Tudor, yang kemudian mengasaskan Kerabat Tudor, yang mana memerintah England dan Wales selama 117 tahun.
Peperangan ini telah menimbulkan pelbagai huru - hara dan telah menyebabkan masyarakat England terpaksa untuk menerima sistem pemerintahan beraja berkuasa mutlak... (sebelum berkuasa mutlak masih menggunakan sistem beraja tpi x cukup power)
Tugas rakyat adalah membantu raja untuk membangunkan negara tanpa mempersoalkan jika raja tersebut kejam atau zalim atau tidak adil. 
Rakyat percaya bahawa raja dilantik oleh tuhan untuk memerintah mereka.Pandangan ini diterima oleh institusi gereja dan mendapat sokongan mendapat sokongan daripada raja .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan